gogelis-allehanda

Alla inlägg den 8 januari 2014

Av gogelis-allehanda - 8 januari 2014 15:08



 


Mossa, mossa på er alla människobarn!

 

Å vad jag älskade att höra på Nicke Lilltroll  

 när han berättade om sina öden och äventyr i Storskogen

och om sitt liv med de sina i Trollberget.

 I Trollberget bor han med sin lillebror, farfar och farmor och morfar och mormor,

och som bästa vän har han bofinken Bosse.

Vi hade en liten högtalare med sladd till vanliga radion,

med den brukade jag krypa ner i sängen

och lyssna med spänning och inlevelse på vad han hade att berätta.

Programmet sändes i Sveriges Radio 1957–1965,

och skådespelaren Ragnar Falck skrev manus och gjorde rösterna i programmet.

Det var mycket att lyssna på i radion 

och som den lilla sagoälskande unge med stor fantasi jag var

så såg man ju berättelserna i sitt huvud.

Kanske man skulle köpa sig en Cd med lilla Nicke

och se om han kan ge samma lugnande effekt och inlevelse nu som då. 

 

Skickar här med ett avsnitt där Nicke går till doktor Uggla som förfriskning av nostalgiminnet

för de som hört honom förut och som smakprov för de som inte inte har det. 

  

 

Ps.Vill ni ha mera nostalgi så är ni välkomna att titta in på min facebooksida Det glömmer jag inte 


 

Må så grankott allihop!  

 

 

   

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards